Educatief vloggen door Mediacentrum Windesheim

Greta vertelde me gisteren over haar eerste ervaringen met educatief vloggen voor Mediacentrum Windesheim. Na het zien van de JeBibliotheek filmpjes besloten ze aldaar om te gaan experimenteren met vloggen. Hierbij zie je het eerste resultaat (hoewel het nog een beta versie is).



Ik vind het filmpje mooi en gedurfd. Het voldoet voor mij aan de criteria voor educatieve vlogs:
  1. Het gezicht is duidelijk in beeld. Het voordeel hiervan is dat je daardoor de verbale en non-verbale communicatie van de spreker kunt lezen
  2. Het zijn veel korte fragmenten met wisselende camerastanden, teksten en af en toe webpagina's in beeld. De afwisseling houdt de aandacht beter vast dan een lange monoloog achter elkaar filmen
  3. Greta heeft een prettig klinkende en duidelijke stem en goede uitstraling voor de camera
  4. Het filmpje duurt niet langer dan twee minuten. De korte duur dwingt je als organisatie om je te beperken tot de belangrijkste informatie en dat houdt (wederom) de aandacht vast 
Het enige wat ik zou kunnen toevoegen is dat je nog zou kunnen inzoomen op het gezicht van Greta. Of zoals mijn voormalig collega en ervaren filmer Pauline tegen me zei over mijn eerste vlogs:
zorg dat je niet te veel ruimte tussen het hoofd en de bovenkader van het scherm hebt, dan heb je een te lege ruimte, vinden je ogen niet prettig
Tot slot vond ik het een interessant idee om naar de hyves pagina te verwijzen in het filmpje. Ik ben benieuwd naar de rest van de vlogs. Complimenten in ieder geval voor dit eerste probeersel!  


Gerelateerde link

Reacties

Populaire posts van deze blog

Social media voor dummies

JeBibliotheek: van Blogger naar Wordpress

Website Haagse filmbank, 1905-1985