The Hound of the Baskervilles in Nederlandse theaters

Als Sherlockian ging mijn hart zojuist sneller kloppen toen ik de nieuwe Haarlemse theatergids doorbladerde. Mijn favoriete boek met meesterspeurneus Holmes is namelijk in een toneelvoorstelling gegoten en zal van oktober 2010 tot februari 2011 door Nederland toeren.

Het verhaal
In 1884 vraagt dokter Mortimer aan Sherlock Holmes en dokter Watson of ze Sir Henry Baskerville willen beschermen. Deze Amerikaan zal namelijk terugkeren naar zijn roots in Engeland om zijn intrek te nemen in het huis van zijn oom, Sir Charles, die op mysterieuze wijze in Dartmoor is overleden. Een eeuwenoude vloek op de familie waarin een bloeddorstige hond de hoofdrol speelt, een ontsnapte moordenaar en het eigenaardige gedrag van de butler en zijn vrouw maken het verhaal tot een nagelbijtend geheel. En uiteindelijk volgt er natuurlijk een verrassende ontknoping.

De herkomst van De Hound
De BBC (en later ook Teleac) zond in 1996 een prachtige documentaire uit over de totstandkoming van het wereldberoemde verhaal. Inmiddels staat het ook op YouTube.


Sherlockholmesing
Zoals uit de documentaire blijkt hebben de verhalen van Doyle over de "great detective" menig schrijver, kunstenaar en regisseur geinspireerd. Colin Dexter, Godfried Bomans en Guy Ritchie om maar eens een paar te noemen. De Universiteitsbibliotheek van Leiden besteedde er in 2005 een mooie tentoonstelling aan en het bijbehorend boek van August Hans den Boef kan ik iedereen van harte aanbevelen.

In 2007 bezocht ik al eens een toneelversie van de Hound of the Baskervilles in Londen. Het horrerverhaal was omgetoverd in een comedie waarbij alle rollen door 3 acteurs gespeeld werden. Sherlock bleek ineens een zwaar Spaans accent te hebben en dat leidde tot een hilarische tweede akte waarbij het publiek zogenaamd geklaagd had over de slechte articulatie van de man. De Nederlandse versie zal waarschijnlijk een veel serieuzere toon hebben, vermoed ik. Desalnietemin kijk ik er rijkhalzend naar uit.

Je bent een immers een Sherlockian of je bent het niet :-)

Gerelateerde links

      Afbeelding: het triller theater

      Reacties

      Populaire posts van deze blog

      Social media voor dummies

      JeBibliotheek: van Blogger naar Wordpress

      Website Haagse filmbank, 1905-1985