Vitrine: ongewenst

Aan medewerkers van de bibliotheek op de Amstelcampus werd gevraagd of ze een vitrine wilden vullen met interessante boeken. Onze fotograaf Monique Kooijmans maakte vervolgens van elke bibliotheekmedewerker die meedeed een prachtige foto die erin werd gelegd. Ik vond het een erg leuk initiatief en heb me dus aangemeld. De boeken die ik wilde tentoonstellen moesten -zo vond ik- een verbinding met elkaar hebben en de actualiteit. Daarom heb ik de vitrine de titel: ongewenst gegeven. Een zwaar thema, maar wel een die dagelijks voor verhitte discussies zorgt.


Waarom deze titel?
De televisie toont dagelijks de gevolgen van de oorlog in Syriƫ. Het versterkt de beeldvorming dat de situatie uniek is en de reacties ongekend hard zijn. De inhoud van deze vitrine laat geeft aan dat het juist herkenbare situaties zouden moeten zijn als we terugkijken in de geschiedenis. Oorlog zorgt voor verdeeldheid. Groepen inwoners zijn niet langer gewenst in hun land van geboorte. Ook in het land waar ze naar toe vluchten zijn ze niet welkom. Daarnaast is er weerstand tegen degenen die zich aan-sluiten bij de tegenstander. De drie werken beschrijven waargebeurde verhalen waarin de auteurs zelf een belangrijke rol hebben gehad. Centraal staan de keuzes en de impact ervan tijdens en na de Tweede Wereldoorlog.

Mijn bijdragen









Reacties

Populaire posts van deze blog

Social media voor dummies

JeBibliotheek: van Blogger naar Wordpress

Website Haagse filmbank, 1905-1985