Bezocht: Tentoonstelling Godfried Bomans

Vanmiddag was hij er weer. Het voelt alsof een goede bekende uit het verleden ineens weer voor je neus staat. Allerlei goede herinneringen die ergens in een gepensioneerde hersencel waren opgeslagen komen plotseling weer tot leven. Dat was ongeveer mijn gemoedstoestand, nadat ik vandaag in de wereld stapte van Godfried Bomans.

De tentoonstelling over de schrijver in De Hallen is een echte aanrader. Via beeld, geluid en brieven passeren in twee uur tijd zijn ideeën, boeken en leven de revu. Waarbij zijn humor die tijdloos blijft, de boventoon voert.

Bill Clifford
Het deed me teruggaan naar mijn jeugd waar ik Bomans boek over de eigenzinnige Bill Clifford fantastisch vond en vaak bij de bibliotheek ging lenen. Na het zien van de tentoonstelling vermoed ik dat het de invloed van de Engelse manier van verhalen vertellen was die me aanspraak in het boek. Maar als je tien bent, denk je daar niet over na.

Sprookjes
Wat ik niet wist was dat Bomans ook twee boeken met sprookjes heeft geschreven. Zijn liefde voor het schrijven vormde voor hem de reden om te stoppen met zijn studie rechten:
"Hoeveel meesters in de rechten heeft Haarlem?
120. En hoeveel sprookjesvertellers? Geen een"
Een van zijn mooiste sprookjes vind ik De koning die niet dood wilde

Reacties

Populaire posts van deze blog

Social media voor dummies

JeBibliotheek: van Blogger naar Wordpress

Website Haagse filmbank, 1905-1985