Mijn boek: 'Ma femme et moi' - Een Gelders Oorlogsverhaal

Wat hebben opa en oma in de oorlog allemaal meegemaakt? Het is een veelgestelde vraag. In 2015 wees ik op deze blog al naar de groeiende interesse van kleinkinderen in de oorlogsgeschiedenis van grootouders. Die aandacht is alleen maar gegroeid. Voor mij begon het zoeken naar het oorlogsverleden acht jaar geleden en nu heb ik het in boekvorm uitgebracht. 

Het begin
In 2012 verhuisde mijn tante naar een verpleegtehuis. Tijdens het opruimen van haar flat vonden haar twee zussen, waaronder mijn moeder, brieven uit de oorlog die mijn grootouders naar elkaar hadden geschreven. De eerste brief kwam uit 1943. Mijn opa werd halverwege dat jaar gearresteerd door de Sicherheidsdienst en daarmee scheidde de wegen van opa en oma. De brieven vormden de brug die hun levens verbond. Het leidde bij mij tot veel vragen. Waarom hadden mijn grootouders Franse krijgsgevangenen in de oorlog geholpen waarvoor opa gearresteerd werd? Wat gebeurde er met hem na zijn arrestatie? Hoe verging het oma die met vier kleine kinderen achterbleef op hun boerderij in de Middelwaard in het Gelderse Huissen (nu: Lingerwaard)? Ik was erg benieuwd naar het verhaal waar na de oorlog weinig over werd gesproken. De speurtocht leidde niet alleen tot antwoorden. Het was ook een reis om mijn onbekende grootouders te leren kennen.   

Onderzoek
Het is verrassend wat er nog allemaal te vinden is aan archiefmateriaal over die periode in Nederland. Tegenwoordig verzameld in Netwerk Oorlogsbronnen. Ik ontmoette tijdens mijn onderzoek ook andere mensen die nieuwe informatie boden over mijn grootouders. Daarnaast heb ik veel gelezen in wetenschappelijke literatuur en historische romans. Als ik de posts op deze blog doorneem, zie ik veel recensies terug van boeken en theaterstukken over het onderwerp. Ik was er veel mee bezig in mijn vrije tijd en had met gemak nog dertig jaar onderzoek kunnen doen. Maar op een gegeven moment moet je de informatie structureren, in context plaatsen en het verhaal op papier zetten. De streefdatum werd de tachtigste verjaardag van mijn moeder het vorig jaar. Zij kreeg als cadeau de uitkomst van mijn zoektocht. Het leidde tot leesverzoeken van anderen en daarom is het nu uitgegeven via Brave New Books. 

Bijzondere tijd
Het onderzoek en schrijfproces was een bijzondere tijd. Ik kan iedereen aanraden om zo'n speurocht te ondernemen en zo de onderstroom te leren kennen die generaties door de tijd heen met elkaar verbindt.  


Wil je het lezen? Dan kun je het hier beneden kopen. 


Wilma van den Brink
Ma femme et moi
Gescheiden door oorlog, verbonden door brieven. Als opa in 1943 vanwege zijn verzetswerk wordt gearresteerd op de boerderij in Huissen (Gelderland), staat oma er alleen voor. Ze spraken er zelden over. Als kleindochter vertel ik hun verhaal.
€15,95 Paperback

Reacties

Populaire posts van deze blog

Social media voor dummies

JeBibliotheek: van Blogger naar Wordpress

Website Haagse filmbank, 1905-1985