Gelezen: De vrouw met de bijl

Wachtend op de bus, besloot ik in januari even de boekenwinkel binnen te stappen om al schuilend voor de regen de tijd zinvol te besteden. Ik was niet van plan om een boek te kopen, maar een kwartier later stapte ik de bus in met het werk: "De vrouw met de bijl en negen andere moordenaressen". De titelpagina beloofde een interessante inhoud waarin 10 waargebeurde moorden centraal staan, gepleegd tussen 1712 en 1946. Iedere avond dook ik daarom voor het slapen gaan in een moordverhaal waarbij de moordenares haar verhaal aan mij opbiechtte. 


De verhalen
Behalve dat vrouwen de moorden gepleegd hebben zijn er weinig overeenkomsten. Ieder verhaal begint met de stad, tijd en naam van de moordenares:

  • Leiden, 1946, Atie Ridder-Visser
  • Nijmegen, 1712, Sofie van Bemmel
  • Amsterdam, 1902, Fokje Hanzes Dijkstra
  • Wekerom, 1763, Willemtje Janssen
  • Den Haag, 1872, Christien Jut-Goedvolk
  • Sleeuwijk, 1901, Adriaantje Koek-Roza
  • Twello, 1773, Hendrika Jans
  • Steenbergen, 1916, Diena van Gastel-Barrevoets
  • Amsterdam, 1925, Martha Kossakowski
  • Middelburg, 1838, Sara Huissoon-Geldof
De lengtes van de verhalen verschillen. Het ene telt slechts 7 pagina's, een andere 33 pagina's. Daarnaast geeft de schrijfster aan welke bronnen zijn geraadpleegd waarbij krantenartikelen en vonnissen van rechtbanken vaak voorkomen. Personen uit de bronnen worden letterlijk geciteerd in de verhalen. Ondanks deze elementen die richting geven aan hoe de gebeurtenissen hebben plaatsgevonden, geeft de schrijfster terecht aan (in de verantwoording) dat de gepubliceerde verhalen in het boek haar interpretaties zijn van de moorden die zijn gepleegd.

Recensie
Een erg mooi geschreven boek om tussendoor te lezen. Mijn favoriete verhaal was het eerste, dat gebasseerd is op interviews en een goed inzicht geeft over de chaotische periode vlak na de oorlog. Bij andere vertellingen mis ik juist die context van de tijd. Met name bij de kortste verhalen. Desondanks is het ook prettig om eens een keer geen diepgaand relaas te lezen en je voor even door de ogen van de moordenares te wanen in vroeger tijden. Daarom vind ik dit boek een aanrader als tussendoortje.

Leuk tussendoortje

Auteur: Steffie van den Oord
Titel: De vrouw met de bijl en negen andere moordenaressen
JvU: 2015
ISBN: 978 90 450 2979 5

Reacties

Populaire posts van deze blog

JeBibliotheek: van Blogger naar Wordpress

Social media voor dummies

Website Haagse filmbank, 1905-1985